شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ – Saturday 21 September 2024

ساعت: ۱۳:۰۰

نفت بشکه ای ۲۰۰ دلاری در سناریوی جنگ ایران و اسرائیل

کارشناسان بخش انرژی پیش بینی کردند قیمت جهانی نفت خام با تشدید خطرات ژئوپلیتیک در منطقه شاهد افزایش بی سابقه‌ای باشد و به 200 دلار در هر بشکه برسد.

به گزارش “راهبرد انرژی“، خطرات اقتصادی در بسیاری از کشورهای عربی به ویژه کشورهای پیرامون فلسطین به علت احتمال وقوع جنگی همه جانبه در منطقه در بحبوحه تنش زایی رخ داده میان ایران، حزب الله و حوثی‌های یمن از یک سو و آمریکا و اسرائیل از سوی دیگر شدت می‌یابد.

مشخص نیست که ایران و حزب‌الله چگونه و چه زمانی به طور مشخص پاسخ خواهند داد؛ اما تحرکات نظامی آمریکا و آمادگی‌های اسرائیل در میان تهدید واشنگتن به نابودی اقتصاد ایران نشان می‌دهد که این امر نزدیک است.

کارشناسان بخش انرژی پیش بینی کردند قیمت جهانی نفت خام با تشدید خطرات ژئوپلیتیک در منطقه شاهد افزایش بی سابقه‌ای باشد و به 200 دلار در هر بشکه برسد. بانک جهانی چند روز پس از عملیات طوفان اقصی و شروع حمله اسرائیل به نوار غزه هشدار داده بود در صورت تشدید درگیری در خاورمیانه، قیمت نفت خام به بشکه‌ای 150 دلار برسد.

این قیمت‌ها به تنهایی برای ضربه زدن به وضعیت معیشتی بسیاری از کشورهای منطقه به ویژه اردن، مصر و لبنان کافی است؛ یعنی کشورهایی که با پیامدهای مستقیم گسترش جنگ مواجه خواهند شد.

اقتصاددانان بر این باورند که اردن یکی از کشورهایی خواهد بود که بیش از همه از افزایش بیشتر قیمت نفت خام تاثیر خواهد پذیرفت؛ زیرا به علت عدم تولید داخلی، تمام نیازهای خود را در این زمینه از خارج به ویژه از عربستان سعودی و مقادیر بسیار کمی از عراق وارد می کند.

هاشم عقل، کارشناس مسائل اقتصادی اردنی گفت افزایش تنش ها و ورود منطقه به وضعیت یک جنگ همه جانبه احتمالا به بسته شدن تنگه هرمزـ کریدور خلیج فارس برای صادرات نفت تا سقف 20 میلیون بشکه در روزـ و افزایش قیمت‌ها به صورت بی سابقه ـ چه بسا فراتر از 200 دلار برای هر بشکه در روزـ بینجامد.

عقل اشاره کرد واردات نفت خام و مشتقات نفتی اردن در صورت صحت پیش بینی‌ها درباره وقوع جنگی همه جانبه شاهد افزایش بی‌سابقه‌ای خواهد بود که این امر بر قیمت انواع سوخت برای مصارف مختلف تاثیر خواهد گذاشت. در نتیجه هزینه مصرف کنندگان و بخش‌های اقتصادی را افزایش خواهد داد. این امر قیمت کالاها را افزایش می دهد و سطح معیشتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

موسی هنطش، کارشناس بخش انرژی به این مساله اشاره کرد که افزایش شدید قیمت‌های نفت طبق سناریوهای رایج درباره احتمال وقوع جنگی همه جانبه تاثیر زیادی بر اقتصاد جهانی به صورت کلی دارد و چه بسا این اقتصاد را به سمت رکود سوق دهد.

امین سلام، وزیر اقتصاد لبنان شنبه هفته گذشته گفت که «لبنان فقط برای سه ماه ذخایر مواد غذایی کافی دارد» و نسبت به پیامدهای وقوع جنگی همه جانبه میان حزب الله و دولت اسرائیل هشدار داد.

در مصر، تحلیلگران اشاره کردند که گسترش جنگ تاثیر شدیدتری بر اقتصاد مصر خواهد گذاشت که در حال حاضر از پیامدهای سیاست‌های غلط دولت در سال‌های گذشته رنج می‌برد.

منبع: https://www.alaraby.co.uk/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی